Pages

Nabil Fans

Klik-Klik

MARMUT CUTE

NAMA
EMEL
JENIS BAJU (RUJUK ATAS) A
B
JENIS KAIN COTTON
DRY FIT
KUANTITI BAJU 1
2
3 KE ATAS
WARNA BAJU (IKUT PILIHAN ANDA)
CADANGAN ANDA

Create a web form here

Isnin, 18 April 2011

Jambatan Pulau Pinang ke-2




Pembinaan Jambatan Pulau Pinang kedua yang dijangka siap pada tahun 2013 pastinya akan menjadi sejarah pembinaan struktur projek mega terbesar di Malaysia.. dan sekaligus dapat meningkatkan ekonomi antara penduduk di pulau dan tanah seberang.. Pastinya jambatan ini lebih unik dari sebelum ini.. antaranya akan menjadi jambatan terpanjang di Asia Tenggara.. Kawasan Rehat dan Rawat lebuhraya terapung yang pertama di Malaysia.. 

Jambatan Kedua Pulau Pinang  ialah sebuah jambatan baru yang berada dalam pembinaan di Pulau PinangMalaysia. Ia menghubungkan Batu Kawan di Seberang Perai dan Batu Maung di Pulau Pinang. Ia menjadi jambatan kedua yang menghubungkan tanah besar dan bahagian pulau selepas Jambatan Pulau Pinang. Jambatan ini menelan kos RM 3 bilion mempunyai panjang 24 km (15 batu) dan bakal menjadi jambatan yang terpanjang di Malaysia dan Asia Tenggara. China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC) menyatakan kerja-kerja pembinaan ke atas Jambatan Kedua Pulau Pinang akan bermula pada November 2007 dan dijangka siap pada 2011. Jambatan ini dibina dengan pinjaman besar daripada kerajaan Republik Rakyat China.

Empat lorong dengan dua lorong motosikal akan dibina di atas jambatan ini. Panjang jambatan ini ialah 24 km (15 batu). 17 km (10 batu) daripada jambatan ini akan merentasi Selat Selatan, selat yang menghubungkan Pulau dan Seberang Perai. 1.5 km (1 batu) akan berada di kawasan Batu Maung, sementara 6 km (3 batu) akan berada di kawasan Batu Kawan. Enam persimpangan lebuh raya akan dibina dalam projek ini. K. Preamakanthan dari UEM Construction Sdn Bhd merupakan pengarah projek yang bertanggungjawab ke atas projek ini. Ia akan mempunyai dua platform yang meliputi kawasan perkhidmatan & rehat di persimpangan tengah. Ia direka seakan-akan menyerupai mutiara. Kawasan rehat ini akan menjadi kawasan rehat lebuhraya terapung pertama di Malaysia.

Pada Ogos 2006kerajaan persekutuan Malaysia mengatur pelan untuk membina Jambatan Kedua Pulau Pinang yang terkandung dalam Rancangan Malaysia Kesembilan. Pada 12 November 2006, majlis penanaman cerucuk besi Jambatan Kedua Pulau Pinang yang baru dilakukan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Abdullah Ahmad BadawiSelepas beberapa bulan, kerja-kerja menuang tanah dan penimbusan tiang berjaya dilakukan, China Harbour Engineering Co Ltddan United Engineers Malaysia Berhad (UEM Group) mengumumkan projek ini akan disiapkan pada 2011. Kerja-kerja pembinaan bermula pada awal Januari 2008.











2 ulasan:

  1. knpa jambatan pulau pinang kedua direka dgn bentuk bengkak bengkok?

    BalasPadam
  2. ntahlar.. haha.. sebab bukan Bil yang arkiteknye.. hehe

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...